Ce schimbari vrea Ministerul Educatiei la gimnaziu: Limba romana pierde o ora la clasa a V-a, dispare materia Limba latina si apar discipline noi, precum Educatie economica la clasa a VIII-a



Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica 3 propuneri de plan-cadru pentru invatamantul gimnazial. Planul-cadru este documentul care prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII si cate ore ii vor fi alocate pe saptamana fiecarei materii.Disciplina Limba si literatura romana pierde o ora la clasa a V-a, in toate cele 3 variante. Concret, daca acum elevii fac 5 ore/saptamana de Romana la clasa a V-a si 4 ore/saptamana la clasele VI-VIII, noile planuri prevad 4 ore/saptamana pentru toate clasele de gimnaziu. Alte modificari comune planurilor puse in dezbatere sunt urmatoarele: dispare materia Latina (in prezent studiata la clasa a VIII-a) si apar discipline noi, care inlocuiesc Cultura civica: Educatie pentru drepturile copilului (clasa a V-a),Educatie interculturala (clasa a VI-a), Educatie pentru cetatenie democratica (clasa a VII-a) si Educatie economica (clasa a VIII-a). TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) devine obligatorie, iar Religia ramane neschimbata.
Planul-cadrul face parte din curriculumul scolar si va fi urmat de programele scolare, care vor stabili ce anume (continutul materiei) vor invata copiii la fiecare dintre materiile existente in planul-cadru. De remarcat ca in niciuna dintre cele 3 variante de planuri-cadru nu se regaseste ca materie obligatorie Educatia pentru sanatate, astazi optionala; pentru aceasta si-au declarat oficial sustinerea noul ministru al Muncii - Claudia-Ana Costea, noul ministru al Sanatatii - Patriciu Achimas-Cadariu si chiar noul ministru al Educatiei - Adrian Curaj, insa transformarea disciplinei din optional in obligatoriu a fost aspru criticata de Patriarhie, prin vocea Asociatiei Parinti pentru Ora de Religie.

O alta observatie este aceea ca documentele puse in dezbatere nu prevad transdisciplinaritatea despre care se vorbeste in Legea educatiei in vigoare din 2011. Amintim ca de doi ani elevii sustin la nivel national testari transdisciplinare la clasa a VI-a: este vorba despre evaluarile nationale de la finalul clasei care nu sunt trecute in catalog si care presupun evaluare transdisciplinara la Limba si comunicare (prin testare la Limba si literatura romana + Limba moderna) si la Matematica si Stiinte ale naturii (testare la Matematica + Fizica + Biologie). De altfel, lipsa unui cadru care sa prevada explicit transdisciplinaritatea a fost cauza cel mai des invocata pentru rezultatele extrem de slabe pe care le inregistreaza elevii romani la testele PISA.
  • Vezi mai jos fiecare dintre cele 3 planuri-cadru, precum si planul-cadru in vigoare in prezent

 

 

TC = trunchi comun 
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA: 
Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN 

In aceasta prima varianta de plan-cadru, dispare o ora pe saptamana de Limba si literatura romana de la clasa a V-a, fata de situatia din prezent; concret, elevii de clasa a V-a ar urma sa faca 4 ore/saptamana de Limba si literatura romana, in loc de 5 cate sunt in prezent. Aceasta disciplina nu ar fi afectata, insa, la clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-a, unde ramane cu 4 ore/saptamana, ca in prezent. O alta modificare pe care o aduce prima varianta de plan-cadru este urmatoarea: dispare materia Limba latina, care in prezent se face la clasa a VIII-a.  

Numarul de ore de Matematica ramane acelasi, cu o alocare de timp de 4 ore pe saptamana, cum este si in prezent in gimnaziu. Neschimbat ramane si numarul de ore de Fizica: elevii vor face in continuare 2 ore pe saptamana, la clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-a. La fel va ramane si numarul de ore de Chimie: aceasta disciplina se studiaza in prezent la clasele a VII-a si a VIII-a, unde elevii fac 2 ore pe saptamana - aceeasi alocare se mentine si in varianta nr.1 de plan-cadru pusa in dezbatere.

La Biologie, daca in prezent se pot face 1-2 ore pe saptamana la clasele a V-a si a VIII-a (la clasele a VI-a si a VII-a sunt cate 2 ore/saptamana), varianta nr.1 de plan-cadru propune stabilirea la 1 ora/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si raman cele 2 ore/saptamana de la clasele a VI-a si a VII-a. Similar, la Geografie si Istorie planul-cadru varianta nr.1 prevede cate 1 ora/saptamana pentru clasele V-VII si 2 ore/saptamana la clasele a VIII-a, in timp ce planul-cadru in vigoare in prezent da posibilitatea studierii disciplinelor timp de una sau doua ore pe saptamana, la clasele V-VII. 

Cultura civica va fi inlocuita cu materiile: 
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana) 
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana) 
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)
Religia ramane ca pana acum cu 1 ora pe saptamana in Trunchiul comun. Nu au fost aduse modificari nici la Istorie si Geografie.
Copiii vor face 2 ore pe saptamana de Educatie fizica, de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a si isi pot alege si un optional in aceasta arie curriculara. In prezent, elevii pot face 2-3 ore de Educatie fizica la clasele V-VII si 1-2 ore la clasa a VIII-a. 
Educatia plastica si Muzica sunt prevazute cu cate 1 ora/saptamana, in conditiile in care in prezent ele au o alocare de 1-2 ore/saptamana.
Planul-cadru varianta nr.1 propune 1 ora/saptamana de TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) la clasele a V-a si a VI-a si 1 ora/saptamana de Educatie tehnologica la clasele a VII-a si a VIII-a.

 
 

TC
 = trunchi comun 
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA: 
Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN 

In varianta nr. 2 de plan-cadru, dispar de asemenea o ora de Limba si literatura romana de la clasa a V-a si disciplina Limba latina (prevazuta in prezent cu 1 ora/saptamana la clasa a VIII-a). Disciplinei Limba moderna 1 ii sunt alocate 2 ore/saptamana tot gimnaziul, fata de 2-3 ore/saptamana cum este in prezent (aceeasi modificare este prevazuta si de varianta nr.1 de plan-cadru). Limba moderna 2 ramane cu 2 ore/saptamana in fiecare an de gimnaziu, la fel ca in prezent si la fel ca in varianta nr.1. 

Si in aceasta varianta Matematica ramane cu 4 ore/saptamana de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1). Fizica ar urma sa fie studiata, insa, timp 1 ora pe saptamana la clasele a V-a si a VI-a si timp de 2 ore/saptamana la clasele a VII-a si a VIII-a, ceea ce inseamna ca elevii vor studia aceasta disciplina inca din clasa a V-a, si nu incepand din clasa a VI-a asa cum este in prezent si cum prevede si varianta nr.1. Ca numar total de ore cumulat pe cei 4 ani de gimnaziu, Fizica ramane si in aceasta varianta tot cu 6 ore/saptamana, insa ceea ce se schimba este distributia cursurilor: 1 ora/saptamana la clasa a V-a, 1 ora/saptamana la clasa a VI-a, 2 ore/saptamana la clasa a VII-a si 2 ore/saptamana la clasa a VIII-a (fata de situatia din prezent: 0 ore/saptamana la clasa a V-a si cate 2 ore/saptamana la clasele VI, VII, VIII). 

Chimia "castiga" doua clase si doua ore fata de prezent, dupa cum arata varianta a doua a planului cadru. Concret, daca in prezent (si in varianta nr.1) Chimia este studiata doar la clasele a VII-a si a VIII-a cu un buget de timp de cate 2 ore/saptamana, varianta nr.2 prevede ca aceasta disciplina incepe sa fie studiata de la clasa a V-a timp de 1 ora/saptamana, continua in clasa a VI-a tot cu 1 ora/saptamana, pentru ca in a VII-a si a VIII-a sa aiba cate 2 ore/saptamana.

Biologia este prevazuta cu 1 ora/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si cu cate 2 ore/saptamana la clasele a VI-a si a VII-a. Spre deosebire, in prezent planul-cadru in vigoare prevede 1-2 ore/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a.

Si in varianta nr.2, Cultura civica ar urma sa fie inlocuita cu materiile:
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)
Istoria si Geografia ar putea pierde cate 1/ora pe saptamana, in varianta nr.2 de plan-cadru. Concret, aceasta varianta prevede ca elevii de gimnaziu vor face cate 1 ora/saptamana de Istorie si 1 ora/saptamana de Geografie in clasele V-VII si cate 2 ore/saptamana in clasa a VIII-a. Spre comparatie, in prezent planul-cadru in vigoare prevede 1-2 ore/saptamana din clasa a V-a pana in a VII-a.

Si in aceasta varianta Religia ramane cu statutul nemodificat: 1 ora/saptamana, in trunchiul comun (adica oficial obligatorie, desi la fel de oficial Curtea Constitutionala a decis ca materia aceasta va fi studiata numai de elevii care fac cerere de inscriere, similar procedurii de la Optionale).

Educatia plastica pierde ora de la clasa a V-a, dar castiga o ora/saptamana la clasa a VIII-a, in timp ce Muzica pierde posibilitatea de a fi predata si la clasa a VIII-a.

Educatia fizica ar putea pierde o ora/saptamana pentru fiecare an de studiu din gimnaziu: daca in prezent alocarea este de 2-3 ore/saptamana la clasele V-VII si 1-2 ore/saptamana la clasa a VIII-a, varianta nr.2 propune cate 2 ore/saptamana la clasele V-VII si 1 ora/saptamana la clasa a VIII-a.

TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) ar deveni disciplina obligatorie si potrivit variantei nr.2, insa cu o alocare de timp diferita de cea prevazuta de prima varianta: cate 1 ora/saptamana la clasele V-VIII. Educatia tehnologica este prevazuta in acest plan tot cu cate 1 ora/saptamana in fiecare an de studiu din gimnaziu.

 
 

TC
 = trunchi comun 
CDS = curriculum la decizia scolii
NOTA: 
Elevii pot opta, intr-un an de studiu, pentru un singur optional (integrat la nivelul mai multor arii curriculare sau la nivel de arie) sau pentru doua optionale (unul integrat si unul la nivel de arie sau doua la nivel de arie). Precizarea vizeaza optionalele din toate ariile.
** Disciplinele  socio-umane pe ani de studiu sunt: la clasa a V-a Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educatie interculturala; la clasa a VII-a Educatie pentru cetatenie democratica  si la clasa a VIII-a Educatie economica.
*** Disciplina Religie se studiaza in trunchiul comun, in conformitate cu LEN

Si in varianta nr. 3 de plan-cadru, materia Limba si literatura romana pierde 1 ora/saptamana la clasa a V-a.La fel ca in ambele variante anterioare, disciplina Limba si literatura romana este prevazuta cu cate 4 ore/saptamana de la clasa a V-a si pana la clasa a VIII-a, fata de 5 ore/saptamana cate se fac la clasa a V-a in prezent.
 
Materia Limba moderna 1 are 2 ore/saptamana tot gimnaziul, fata de 2-3 ore/saptamana cum este in prezent (aceeasi modificare este prevazuta si de varianta nr.1 de plan-cadru, si de varianta nr. 2 de plan-cadru).

Limba moderna 2 ar pierde insa o ora, la clasa a V-a: varianta nr. 3 prevede 1 ora/saptamana la clasa a V-a si cate 2 ore/saptamana la clasele a VI-a - a VIII-a, fata de 2 ore/saptamana pentru fiecare clasa din gimnaziu cat prevad variantele anterioare si planul cadru in vigoare.

Matematica ramane cu 4 ore/saptamana de la clasa a V-a pana la clasa a VIII-a (ca in prezent, ca in varianta nr.1 si ca in varianta nr.2), Fizica ramane si ea cu cate 2 ore/saptamana de la clasa a VI-a pana la a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1), Chimia ramane cu cate 2 ore/saptamana la clasele a VII-a si a VIII-a (ca in prezent si ca in varianta nr.1), iar Biologia ar avea de asemenea o alocare similara celei din prezent si din toate variantele de plan-cadru puse in dezbatere.

Si in varianta nr. 3 de plan-cadru, la fel ca in cele doua anterioare, Cultura civica este inlocuita cu materiile:
  • Educatie pentru drepturile copilului - la clasa a V-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie interculturala - la clasa a VI-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie pentru cetatenie democratica - la clasa a VII-a (1 ora/saptamana)
  • Educatie economica - la clasa a VIII-a (1 ora/saptamana)
Istoria si Geografia ar avea cate 2 ore/saptamana la clasele a V-a si a VIII-a si cate 1 ora/saptamana la a VI-a si a VII-a, cea mai generoasa alocare de timp din cele 3 variante puse astazi in dezbatere. Religia ramane, insa, nemiscata, cu 1 ora pe saptamana in trunchiul comun.

Educatia plastica si Muzica ar avea cate 1 ora/saptamana tot gimnaziul, la fel ca in prima varianta, iar Educatia fizica - 2 ore/saptamana tot gimnaziul. TIC (Tehnologia Informatiei si a Comunicatiilor) are cate 1 ora/saptamana la clasele V-VI, in timp ce Educatia tehnologica este prevazuta tot cu cate 1 ora/saptamana, dar la clasele VII-VIII.

Cu ce comparam - Planul-cadru pentru clasele V-VIII aflat in vigoare in prezent

 
 
Lipseste "Educatie pentru sanatate"

Ministerul Educatiei nu a introdus in nici una dintre cele 3 variante de plan-cadru optionalul Educatie pentru sanatate transformat in materie obligatorie.    

Amintim ca mai multe ONG-uri au cerut public guvernului Ponta sa introduca in scoli Educatia pentru Sanatate ca materie obligatorie, dupa care Asociatia "Parinti pentru Ora de Religie" (APOR) - sustinuta puternic de Patriarhie - a cerut ca "disciplina 'educatie pentru sanatate', in masura in care aceasta isi propune sa includa 'educatie sexuala',sa ramana optionala, dupa modelul orei de religie". 

Chiar si administratia prezidentiala a organizat la Cotroceni o serie de dezbateri pe tema "Educatie pentru sanatate", la care a participat si presedintele Klaus Iohannis (sursa); aceasta dezbatere promoveaza introducerea in curricula scolara a unei discipline separate pe tema sanatatii in randul tinerilor, potrivit Mediafax. 

In cadrul acestor dezbateri, ministrul Muncii, Claudia-Ana Costea, a declarat ca autoritatile trebuie sa deruleze programe de educatie pentru viata in scoli, inclusiv de educatie sexuala (sursa si detalii aici). 

La audierile din Parlament pentru functia de ministru al Sanatatii, Patriciu Achimas-Cadariu a declarat: "cred ca un program de educatie pentru sanatate si, in acelasi timp, un program de profilaxie poate fi realizat. Educatia pentru santate nu este un slogan" (sursa si detalii). 

Si ministrul Educatiei, Adrian Curaj, a afirmat la audierile din Parlament: "Educatia pentru sanatate, sportul il vom sustine impreuna, dar stau sa ma gandesc in ce masura vom vedea parte a diverselor materii, domenii" (sursa si detalii). 

Planurile-cadru sunt in dezbatere publica pana pe 23 ianuarie 2016

Ministerul Educatiei anunta ca cele 3 variante de plan-cadru pentru clasele V-VIII vor sta in dezbatere publica timp de o luna: de astazi, 23 decembrie 2015, si pana pe 23 ianuarie 2016. 

Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) - institutie a Ministerului Educatiei care a elaborat aceste documente - precizeaza ca "toti cei interesati - cadre didactice, specialisti in curriculum, elevi, parinti sau reprezentanti ai societatii civile - sunt invitati sa participe la aceasta consultare publica si sa-si exprime punctele de vedere, sugestiile si propriile propuneri prin completarea unui chestionar online, disponibil la adresahttps://www.surveymonkey.com/r/planuri_cadru".

Descarca de aici Profilul de formare al absolventului, document pe baza caruia ISE precizeaza ca a construit planurile cadru pentru gimnaziu. Intr-un comunicat remis HotNews.ro, Ministerul Educatiei informeaza ca "propunerile privind numarul de ore minim/maxim al planului-cadru pentru gimnaziu au fost orientate si de cel mai recent studiu Eurydice privind timpul scolar, care arata ca Romania are in prezent un timp de studiu apropiat de media europeana".

Ministerul Educatiei sustine ca "dezbaterea publica va urmari si intalniri cu elevi, parinti, cadre didactice, reprezentanti ai societatii civile, organizate la nivel local si judetean".   

Calendarul dezbaterii publice, anuntat de Ministerul Educatiei:
  • 23 decembrie 2015 - 23 ianuarie 2016: punerea proiectelor de planuri-cadru in dezbatere publica
  • 22 decembrie 2015 - 22 ianuarie 2016: consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online
  • 4-22 ianuarie 2016: dezbateri fata in fata la nivel judetean; colectarea feed-back-ului in urma dezbaterilor fata in fata
  • 23 ianuarie - 7 februarie 2016: analiza propunerilor primite in cadrul procesului de consultare si revizuirea proiectului de plan-cadru
  • 8 - 10 februarie 2016: validarea din punct de vedere stiintific a proiectului revizuit de plan-cadru de catre comisia de validare; avizarea de catre ISE.
Informatii de background

Elevii din clasele V-VIII studiaza, in prezent, dupa planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (prin Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001), explica Ministerul Educatiei, intr-un comunicat remis HotNews.ro. 

Pana in prezent, Ministerul a modificat planurile-cadru si curriculumul scolar pentru invatamantul primar. Elevii care acum sunt in clasa a III-a reprezinta prima generatie care a invatat inca de la clasa pregatitoare dupa un curriculum nou. 

In consecinta, Ministerul Educatiei este obligat sa schimbe curriculumul scolar si la gimnaziu, pentru ca elevii care azi sunt in clasa a III-a, care la anul vor invata dupa curriculum nou, sa studieze dupa un curriculum in concordanta si la gimnaziu.

"De asemenea, de acest proces depind masurile viitoare de pregatire initiala si continua a cadrelor didactice in aplicarea noului curriculum (abilitare curriculara)", se arata in comunicat.